Onderhoud

Onderhoud

De Constanter is altijd goed onderhouden. Toch is het onvermijdelijk dat na al die jaren onderdelen hersteld of vervangen moeten worden. Dit komt bijvoorbeeld door slijtage, witrot, ongedierte of de invloed van wind en water.

Het onderhoud kan verdeeld worden in twee categorieën klein- en groot-onderhoud:

Klein-onderhoud

Dit zijn steeds terugkomende onderhoudsactiviteiten die van tijd tot tijd gedaan moeten worden. Dit onderhoud is meestal goed voorspelbaar, zoals:

    •    Een nieuwe antifoulinglaag, jaarlijks

    •    Lakken van de zwaarden (2 lagen), jaarlijks

    •    Lakken van dek  en bollestal (2 lagen), om het jaar

    •    Lakken van rondhouten, afhankelijk van de slijtage

    •    Lakken van romp en boeisel, om het jaar

    •    Vervanging landvasten, vallen en schoten, om de 5 jaar

    •    Vervanging Dacron zeilen, afhankelijk van de slijtage

    •    Onderhoud motor, jaarlijks

Groot-onderhoud

Groot-onderhoud wordt meestel veroorzaakt door witrot, ongedierte of invloeden van wind en water. Op basis van de huidige staat is vastgesteld welk onderhoud de komende jaren noodzakelijk is voor de Constanter:

Vergulde sierlijst langs de kajuitrand moet dringend vervangen worden, omdat deze door witrot wordt aangetast (2015).

Kajuitschot in de bollestal moet vervangen worden  in verband met witrot (2015)

Vervanging onderkant roer. Als tijdelijke oplossing is de huidige hak van het roer volledig in de Epoxy gezet om voorlopig stevigheid te geven aan het originele roer uit 1877.  Dit moet duurzaam gerepareerd worden (binnen 5 jaar).

Diverse huidgangen moeten vervangen worden om de stevigheid van het schip te herstellen. Genoemde gangen zijn in de loop der  jaren minder hard geworden of op de kopse kanten aangetast (binnen 5 jaar).

Historie onderhoud

Om ervoor te zorgen dat de Constanter in goede conditie blijft is het belangrijk dat onderhoud tijdig wordt uitgevoerd, zoals dit altijd is gebeurd.

Een opsomming van de belangrijkste reparaties in het verleden:

•    1951 De tot dan toe aanwezige loefbijter is verwijderd en het roerblad  is vergroot ter wille van een        qgrotere wendbaarheid

•    1962 70 procent van de huidplanken en veel inhouten zijn vervangen

•    1967 Eerste motor ingebouwd

•    1978 Achtersteven vervangen

•    1983 Voorsteven vervangen

•    1995 Vervanging van alle originele blokken

•    2010 de volgende onderdelen zijn geresaureed of vervangen: lat boven BB berghout, stuk berghoud  BB voor,  zandstrook aan BB, twee vlakdelen aan SB, onderwaaterschip kaalgehaald en opnieuw in de antifouling.

•    2011 de volgende onderdelen zijn geresaureed of vervangen: motor, scheg, kielplaat en kajuithoek.

•    2014/2015 Het naambord en de hennebalk zijn opgeknapt, zie het resultaat hier onder

•    2017/2018 beide berghouten zijn vervangen door Jachtwerf Wind&Water